Fürkész suli: cipő-projekt

A KreaTour szívesen vállalkozik egy-egy tematikus tanórára vagy projektre is. 

Vajon mit tud hozzátenni egy jelmeztervező, egy színpadi látványtervezésben jártas szakember az általános iskolai képzéshez?

Legutóbb a Fürkész suliban jártunk, ahol a 7. osztálynak tartottunk technika óra keretében, egy tematikus, cipőtervező foglalkozás-sorozatot. A Föld napjához, a Madarak és fák napjához kapcsolódva. Ezekből a jeles napokból inspirálódva terveztek és készítettek designer tárgyakat a gyerekek, amik jelen esetben cipőt formáztak.  Az általuk választott fogalmat; állatot, élőhelyet, gyümölcsöt, virágot, természeti jelenséget…stb. fogalmazták cipőkbe.

Az osztály először a jeles napok témáit értelmezte, majd néhány cipőmúzeum anyagával, a cipők kultúrtörténetével és néhány extravagáns cipőtervező alkotásaival ismerkedett.  A gyerekeknek egy elég összetett feladatot kellett megoldaniuk: a cipők párban készültek, de nem két egyforma – ahogy azt megszoktuk – csak a téma kapcsolta össze őket, és az egymáshoz való viszonyuktól lettek egy pár. Méretben is az elrajzoltságra törekedtünk, extra méretű lábbelikben gondolkodtunk. A folyamat közben a fiatalok sok új eszközt és anyagot használtak:

  • Első lépésként mindenki megtervezte a saját cipői formáját, ami lehetett magas vagy lapos sarkú, bakancs vagy félcipő, a terv részét képezte a cipősarkak formájának méretének kitalálása – csomagolópapír, ceruza
  • A megtervezett formákból sablont készítettünk, és melegvágóval hungarocellből kivágtuk – melegvágó, hungarocell, a cipősarkak anyagainak előkészítése (egyéni)
  • Az kivágott formákat bekasíroztuk: tapétaragasztó, botmixer, csomagolópapír
  • A megszáradt nyers “cipőket” a témának az egyéni témáknak megfelelően először festettük – festék, ecset
  • Száradás után következett a legkreatívabb tevékenység az egyedi felületképzés: művirágok, szárnyak, füst, gombák, tengerpart, rák, tó, szarvak… és egyéb ötletek megvalósítása, közös ötleteléssel és otthonról hozott anyagok beépítésével. Azaz újrahasznosítottunk régi játékokat, porosodó művirágokat, de az iskola udvarához használt műfű maradékát is.

A feladat elején mindenki külön dolgozott, de az utolsó harmada komolyabb együtt gondolkodást, közös munkát igényelt. Az osztály egy kiállítást hozott létre a tematikus cipőkből, amin már csoportokban dolgoztak. A kiállításon – az expón – meséltek is a tervezés és a kivitelezés folyamatáról a többi osztálynak. És jutalmul kaptak egy Converse tortát is.

Helyszín: Fürkész Innovatív Általános Iskola
Korosztály: 13 évesek
Projekt hossza: 7×5 tanóra 

Korábbi bejegyzések

Élményalapú kreativitásfejlesztés az iparművészet és a kézműves színházi háttérszakmák eszközeivel       

NKA pályázati beszámoló A színház nem csak színjátszással kapcsolatos élményeket tartogat. A színház vizuális műfaj…

Táborok

A KreaTour táboraiban a gyerekek izgalmas történelmi, kulturális információkat öltenek formába, arra alkotnak, terveznek, varrogatnak,…

Mágia

A gyerekek körében oly népszerű varázslós történet tárgyait, kellékeit készítjük hónapról – hónapra a Katona…