Élményalapú kreativitásfejlesztés az iparművészet és a kézműves színházi háttérszakmák eszközeivel       

NKA pályázati beszámoló

A színház nem csak színjátszással kapcsolatos élményeket tartogat. A színház vizuális műfaj – sok ember összetett munkája; tervezőké, művészeké, műszaki-, gazdasági szakembereké, szabászoké, varrónőké, kalaposoké, díszlet-, jelmezfestőké, fodrászoké, cipészeké, szobrászoké, … és sok egyéb speciális szakemberé. Ez egy nagyon izgalmas terület, főleg mert összekapcsolódik olyan kulturális, történelmi, művészettörténeti tartalmakkal, amik segítenek értelmezni az (általános) iskolában tanultakat.

A KreaTour ötletgazdája jelmeztervező, és a projekt lényege olyan manuális, tárgyalkotó foglalkozásokba bevonni a 8-14 éves korosztályt amely – legtöbbször – a színházi háttérszakmák, a színházi társművészetek eszköztárát használja; szabás-varrást, fodrászkodást, cipészkedést, kellék- és makett-készítést, hímzést, textilfestést, szobrászkodást… és sok-sok ruha-, divat-, kosztüm tervezést.

Cél elsősorban az élményszerzés, a kíváncsiság felkeltése – inspirálni, gondolkodtatni, (ön)felfedezővé tenni a résztvevőket. Új nézőpontok bevonásával, a perspektíva szélesítésével, rendhagyó kapcsolódási pontokat keresve az általános iskolai tananyaggal. A tárgyalkotó foglalkozások helyszínei a színházakon kívül, múzeumok, kulturális intézmények, fesztiválok, iskolák. Az alkotás tematikáját pedig a kapcsolódó projekt, színházi előadás, múzeumi koncepció, iskolai feladat (általában technika óra) határozza meg. Ilyen szempontból nagyon rugalmas, komplex a kialakulóban lévő módszer és sok kutatást igényel.

Két gyerek – KreaTour-ral töltött „életútján” keresztül mutatjuk be a tematika, a módszer lényegét és azt , hogy a projekt milyen fejlődési stádiumokon ment keresztül.

Táborok

A főszereplők Hanna és Gina akik 8 évesek voltak amikor találkoztunk a Katona József Színház Jelmeztitkok című nyári táborában.  2013-ban kezdtük nyári tábort szervezni csak egy tematikával, kísérletképpen.  Ennek a tábornak az első napja az ismerkedéssel kezdődik, közös feladat megoldással és a jelmezek létrehozásához legszükségesebb anyag, a textilek megismerésével. Tapintjuk, csoportosítjuk, karakterizáljuk, és főleg vágjuk. Ami nem mindig könnyű egy kisiskolás gyereknek. A textilekkel való ismerkedés, már az előkészítése a másnapi feladatnak, amikor a 19.század közepének báli hangulatát idézzük meg és egy ilyen bálra terveznek a gyerekek ruhát. Ehhez viszont szükségük van korszak a korszakban viselt ruhák ismeretére, a bálok társadalmi jelentőségének, és a nők, a lánygyerekek korabeli helyzetének a megértésére. A feladat előkészítéseként filmrészleteket, régi ruhákat, korbeli reggeli öltözködési folyamatot, báli kiegészítőket, kesztyűket díszítéseket nézünk és utána jönnek az egyéni tervek.

A hét folyamán bejárjuk a színházat; a kellékes, a világosító, hangosító, az ügyelő, fodrász és öltöztető, a szabász és a varrónők munkahelyét és természetesen mesélünk a gyerekeknek ezeknek az embereknek a munkájáról.

A jelmezraktár pedig már maga a Kánaán, ahol kedvükre próbálgathatják a jelmezeket. A hét folyamán még szó esik a kalaposodás mesterségről, és az álarcok jelentőségéről – ez eredetileg egy velencei maszkos nap volt, de a covid járvány óta már a korabeli járványokról is beszélgetünk és azok védőfelszereléseiről. Így jutottunk el a pestis maszk készítéséhez.

Utolsó nap a táncosok életének- , jelmezeik megismerésével telik. Mint mindig, az aktuális téma, információ feldolgozása alkotással zárul, ami ezen a napon egy-egy tütü. Ennek elkészítését a gyerekek többsége könnyen megérti és a nap folyamán különösebb felnőtt beavatkozás nélkül, egymást segítve „dolgoznak”. Törekszünk arra, hogy az utolsó napon, a tábor zárásaként, a feladat a gyerekeknek az önállóság, az önálló problémamegoldás élményét adja – amiben összegződik, kicsúcsosodik a heti folyamat.

A fiatalok a héten folyamán sok ismeretet, személyes tapasztalatot szereznek a kulisszák mögötti világról, a színházi látvány létrehozásán dolgozó emberek – köztük a tervezők – munkájáról.

A táborok évről évre újabb tematikával gyarapodtak, és próbáltunk izgalmas helyszíneket keresni.  Jártunk a Bajor Gizi Színész Múzeumban, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, A Goldberger Textilipari Gyűjteményben.

Úgy tűnik, hogy a következő tematikák maradtak meg végleg:

  • Jelmeztitkok
  • Marie Antoinette, a trendi királyné
  • Kék tábor
  • Viktória, Európa nagymamája
  • Makettezés
  • Ismerkedés a varrógéppel ill. haladóknak ruhakészítés

Marie Antoinette életéről szóló táborunk célja egy konkrét korszakkal való ismerkedés, és egy nagyon fiatalon férjhez adott ifjú hölgy életének a megértése, miközben kis rokokó ruhát varrunk és jelmezt, sőt parókát tervezünk az Éj királynőének, Mozart Varászfuvolájához. Viktóriai királynő életévek foglakozó hét is sok érdekes mesterséget érint, pl. a selyemvirág – készítőkét vagy a kesztyűsökét. A Goldberger csalás régi, óbudai házában a textilfestésé a főszerep. Makettet készíteni és tervezni is nagyon izgalmaz feladat, érinti a díszlettervező munkáját, de a parkettásét, a kárpitosét is amikről szintén beszélgetünk a folyamat részeként.

Mágia – 2 órás rövidebb foglalkozások tanév közben

Az első táborok után felmerült az igény, hogy évközben is találkozzunk. Hanna és Gina ott voltak az első Katonás vasárnapi foglalkozáson, amely a japán kimonóról szólt, tartottunk kimonó bemutatót és az információkat egy japán játék, a kokeshi baba elkészítésével dolgoztuk fel. Ezzel elkezdődtek a hétvégi workshopok, havonta egyszer. Sokféle tematikát kipróbáltunk, haladtunk ősi kultúrák viseletei szerint, a Nagy Francia Enciklopédia kézműves szócikkei szerint, érdekes népi öltözékeket vizsgálva, készítettünk makettet, de legjobban egy népszerű mese, a Harry Potter tárgyait szeretik a gyerekek. Mivel piaci alapon működünk, fejet kellet hajtanunk a piac elvárásainak.

Azóta vasárnaponként mágikus kellékeket gyártunk a Katonában. Hanna és Gina az összes kísérletet végig “kézműveskedte” velünk.

Műhely

Időközben a KreaTournak olyan nagy eszköz és anyagkészlete halmozódott fel, hogy szüksége lett egy saját műhelyre. Itt van a legnagyobb lehetőség a szabad alkotásra, lévén minden rendelkezésre áll azonnal, csak le kell venni a polcról. A műhely mégis leginkább a tematikus ruhatervezés terepe lett.  Természetesen itt sem tudtuk kikerülni a fiatalok Harry Potter mániáját. Van egy kis próbababánk és úgy tervezünk rá ruhát, hogy mindig van egy témánk inspirációként. Ez lehet Klimt festészete, a szoknyás férfiak, Tutanhamon sírjának felfedezése, ősi tradicionális ruhák, mesék, híres divattervezők… stb.

Ilyenkor a gyerekek a tervezés mellett a kézi öltéseket gyakorolják és 3D-ben való gondolkodását. Itt lehet meg tanulni varrógéppel varrni, itt tudunk régi tradíciókat feleleveníteni, hőlégballont, makettet készíteni, cosplay vagy saját tervezésű ruhát, kabátot varrni. És rendszeresen újrahasznosítunk – kidobásra ítélt színházi és filmes varrodai textilt használunk.

A legnagyobb meglepetést azok a projektek okozták, amikor gyereke a saját kérésükre történelmi ruhákat készítettek, szabtak -varrtak. A ruhák hónapokig készültek, töretlen kitartással, szorgalommal.

Réka szeptembertől-májusig a KreaTour műhelyében varrta a waldorfos éves munkáját, egy reformkori ruhát – amit Sisi inspirált.

Jázmin a Marie Antoinette életéről szóló tábor után döntött úgy, hogy készít magának egy rokokó ruhát.

Rozi pedig a Viktória, Európa nagymamája című táborban kezdett el egy burmai kislánynak – aki 1851-ben Londonba érkezik a Világkiállításra a király követségével – ruhát tervezni a Viktória & Albert Múzeum-ban található korabeli akvarellek alapján, amelyek a burmai tisztviselők ruháit ábrázolja. Ebből a végén lett egy saját, teljes öltözet.

A lányok ilyenkor nem pályaorientáción vagy varrótanfolyamon vesznek részt, ez inkább amolyan szabad alkotás, amihez nem ecsetet, festéket, vagy agyagot használunk hanem tűt, cérnát ollót, varrógépet…és persze a kreativitásunkat. Az első fázis, a saját döntés, terv – a legfontosabb része a folyamatnak, a KreaTour a műhelyben csak asszisztál a fiataloknak, akik szinte mindent maguk kiviteleznek. Persze egy kamaszlánynak még nem kell értenie a szabáshoz, hisz az egy komoly szakma, a divatlapok szabásmintáit a át tudják alakítani a saját terveik szerint. Közben megismerkednek a kézi öltésekkel, a varrógép-, és a különböző eszközök használatával.

Hanna pedig már képes önállóan kivitelezni egy általa kicsiben megálmodott Marvel karaktert. Ki tudja szabni a gloknis szoknyát, övet, topot, palástot – érti már az egyszerűbb darabok szerkezetét, géppel nagyon biztosan varr, habár nem szeret. Jobban szeret kézzel öltögetni.

A műhelyben minden varrógép különböző, szándékosan. Így a gyerekek több típuson is gyakorolhatnak, ami magabiztosabbá teszi őket a gépek működésnek megértésében.

Nagy hangsúlyt fektetünk arra is, hogy a szülők belelássanak a munkánkba, ezért néha tartunk nyílt napokat ahol az anyukák, (a Katonában az apukák is) együtt alkothatnak a fiatalokkal. Természetesen ebből a Mókából Hanna anyukája, Móni és Gina anyukája Orsi sem maradhatott ki. Az anya- lánya workshopok nagyon népszerűek.

KreaTour-box

A covid alatt bezártság eredménye a  KreaTour-box. Ebből a dobozból otthon is lehet ruhácskákat készíteni. Az kivitelezéshez a KreaTour Youtube csatornáján találhatóak a videók, a gyerekek ebből tudják összeállítani a kollekciókat. A dobozok 3 ruhát rejtenek, kiszabva és mindig tematikusan, azaz valami téma köré rendezve. Fogalmaztuk már meg a telet, a dzsungelt ruhákban, jártunk már egy 30-as évekbeli Oscar-díj gálán, a doboz az estélyi ruhán kivül a másnapi hajókázás sportosabb szettjét és egy korabeli fürdőruhát is tartalmazott. Volt témánk már egy bohókás esküvő és a az aktuális box a 20.század eleji divatreformokról szól.  A dobozzal a vidéki, külföldi gyerekek otthonaiba is eljutunk, olyanokhoz, akik nem tudnak résztvenni a budapesti foglalkozásokon. A KreaTour-box népszerűsítésében is részt vett Hanna, mert a dobozokat mindig a gyerekek ajánlják, velük vesszük fel a népszerűsítő videókat.  Természetesen minden kép és hanganyagot egyeztetünk a szülőkkel.

Rendezvények, iskolák, fesztiválok – azaz Tour

A KreaTour családi rendezvényekhez, kiállításokhoz, születésnapokhoz, jeles eseményekhez is sokszor kapcsolódik, és a témához illő workshopokat tart . Többek között bevirágoztuk a Gyerek Szigetet a koszorúinkkal, a tütü-készítő foglalkozásunk már a Nemzeti Táncszínházban is elérhető a gyerekek számára, a Pesti Vigadóban is többször jártunk, készítettünk már táncrendet a báli időszakban és öltöztettük Feszl Frigyes lányát a korabeli divat szerint egy papír öltöztetős babán. A Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumában ünnepeltük már Budapest szülinapját és a Giro kiállításon is hamarosan fonalgrafikázunk, küllőt gombkötünk. És az megfordulunk általános iskolákban, legutóbb a Fürkész suli technika óráit tartottuk a 7.osztálynak, ahol cipőben fogalmaztuk meg a természetet, állatokat, növényeket, a környezetünket. A híres izraeli kortárs cipőtervező – Kobi Levi munkáiból inspirálódtunk.

Az KreaTour az évek során a gyerek igényei szerint fejlődött, sok esetben az ő kéréseik hívták elő a következő “szolgáltatást”. A KreaTour leginkább a gyerekek szabadidejét igyekszik hasznossá tenni, a műhelyben már személyre szabottan foglalkozni velük, megfelelő szintű kihívások elé állítani őket, hogy a saját szintjükön használhassák, megélhessék kreativitásukat. A folyton barkácsoló, bütykölő, kézműveskedő gyerekekből nem biztos, hogy művész, kézműves lesz felnőtt korában, nem biztos, hogy pont abban lesznek kiválóak, amiben elmerülnek gyermekként. De a kreativitás transzfer-elméletét igazolja, hogy a gyermek itt sajátítja el a rendszerszintű ismeretszerzés képességét, és megfelelő rugalmasság mellett ez a rendszer átvihető más területekre. Csíkszentmihályi Mihály kutatásai szerint minden felnőtt korában kreatív tudós vagy művész, gyermekkorában elmélyülten foglalkozott valamivel, ami nem feltétlenül ugyanaz, mint a felnőttkori tevékenység.

A KreaTour abban segíti a fiatalokat, hogy – mindenféle elvárás nélkül – kipróbálhassák magát olyan területeken, alkotó folyamatokban, amelyet a színházi háttérszakmák kínálnak. Minél nagyobb teret kíván biztosítani az egyedi alkotóképességnek, amire leginkább a műhelyben van lehetőség.

A műhelyben megfordulók többsége általában kicsit kilóg a közoktatás keretei közül, nevezhetnénk a gyerekeket nonkonformistáknak is, ami úgyszólván alapvető, hiszen a kreatív látásmód egyik alapja az eredetiség, a sablonokon való túllépés. A kreativitás egy gondolkodásmód, problémamegoldó, alkotó képesség, az élet bármely területén jól kamatoztatható és a hozzánk járó gyerekek ezt, az érdeklődésüknek megfelelő tevékenységen keresztül gyakorolják.  Hannában (16) például még nincs semmiféle vágy arra, hogy ruhákkal foglalkozzon, művész legyen, esetleg valami manuális tevékenységet válasszon.

A KreaTour módszere a színházi nevelés egyik alternatívája lehet, mely még keresi a pontos helyét egy olyan közegben, ez elmúlt 5-10 évben sokat változott, ahogy a színház is. Egy általános iskolás korú gyerek még rugalmas, más a kockázatkezelése, könnyebben bevonódik teljes személyiségével egy előadásba vagy egy alkotói folyamatba. A közeljövőben a KreaTour gyerekekkel szeretne díszletet, jelmezt tervezni a korosztálynak szóló előadáshoz.

Korábbi bejegyzések

Élményalapú kreativitásfejlesztés az iparművészet és a kézműves színházi háttérszakmák eszközeivel       

NKA pályázati beszámoló A színház nem csak színjátszással kapcsolatos élményeket tartogat. A színház vizuális műfaj…

Táborok

A KreaTour táboraiban a gyerekek izgalmas történelmi, kulturális információkat öltenek formába, arra alkotnak, terveznek, varrogatnak,…

Mágia

A gyerekek körében oly népszerű varázslós történet tárgyait, kellékeit készítjük hónapról – hónapra a Katona…