Élményalapú kreativitásfejlesztés az iparművészet és a kézműves színházi háttérszakmák eszközeivel       

 

NKA pályázati beszámoló

A színház nem csak színjátszással kapcsolatos élményeket tartogat. A színház vizuális műfaj – sok ember összetett munkája; tervezőké, művészeké, műszaki-, gazdasági szakembereké, szabászoké, varrónőké, kalaposoké, díszlet-, jelmezfestőké, fodrászoké, cipészeké, szobrászoké, … és sok egyéb speciális szakemberé. Ez egy nagyon izgalmas terület, főleg mert összekapcsolódik olyan kulturális, történelmi, művészettörténeti tartalmakkal, amik segítenek értelmezni az (általános) iskolában tanultakat.

A KreaTour ötletgazdája jelmeztervező, és a projekt lényege olyan manuális, tárgyalkotó foglalkozásokba bevonni a 8-14 éves korosztályt amely – legtöbbször – a színházi háttérszakmák, a színházi társművészetek eszköztárát használja; szabás-varrást, fodrászkodást, cipészkedést, kellék- és makett-készítést, hímzést, textilfestést, szobrászkodást… és sok-sok ruha-, divat-, kosztüm tervezést.

Cél elsősorban az élményszerzés, a kíváncsiság felkeltése – inspirálni, gondolkodtatni, (ön)felfedezővé tenni a résztvevőket. Új nézőpontok bevonásával, a perspektíva szélesítésével, rendhagyó kapcsolódási pontokat keresve az általános iskolai tananyaggal. A tárgyalkotó foglalkozások helyszínei a színházakon kívül, múzeumok, kulturális intézmények, fesztiválok, iskolák. Az alkotás tematikáját pedig a kapcsolódó projekt, színházi előadás, múzeumi koncepció, iskolai feladat (általában technika óra) határozza meg. Ilyen szempontból nagyon rugalmas, komplex a kialakulóban lévő módszer és sok kutatást igényel.

Két gyerek – KreaTour-ral töltött „életútján” keresztül mutatjuk be a tematika, a módszer lényegét és azt , hogy a projekt milyen fejlődési stádiumokon ment keresztül.

Táborok

A főszereplők Hanna és Gina akik 8 évesek voltak amikor találkoztunk a Katona József Színház Jelmeztitkok című nyári táborában.  2013-ban kezdtük nyári tábort szervezni csak egy tematikával, kísérletképpen.  Ennek a tábornak az első napja az ismerkedéssel kezdődik, közös feladat megoldással és a jelmezek létrehozásához legszükségesebb anyag, a textilek megismerésével. Tapintjuk, csoportosítjuk, karakterizáljuk, és főleg vágjuk. Ami nem mindig könnyű egy kisiskolás gyereknek. A textilekkel való ismerkedés, már az előkészítése a másnapi feladatnak, amikor a 19.század közepének báli hangulatát idézzük meg és egy ilyen bálra terveznek a gyerekek ruhát. Ehhez viszont szükségük van korszak a korszakban viselt ruhák ismeretére, a bálok társadalmi jelentőségének, és a nők, a lánygyerekek korabeli helyzetének a megértésére. A feladat előkészítéseként filmrészleteket, régi ruhákat, korbeli reggeli öltözködési folyamatot, báli kiegészítőket, kesztyűket díszítéseket nézünk és utána jönnek az egyéni tervek.

A hét folyamán bejárjuk a színházat; a kellékes, a világosító, hangosító, az ügyelő, fodrász és öltöztető, a szabász és a varrónők munkahelyét és természetesen mesélünk a gyerekeknek ezeknek az embereknek a munkájáról.

A jelmezraktár pedig már maga a Kánaán, ahol kedvükre próbálgathatják a jelmezeket. A hét folyamán még szó esik a kalaposodás mesterségről, és az álarcok jelentőségéről – ez eredetileg egy velencei maszkos nap volt, de a covid járvány óta már a korabeli járványokról is beszélgetünk és azok védőfelszereléseiről. Így jutottunk el a pestis maszk készítéséhez.

Utolsó nap a táncosok életének- , jelmezeik megismerésével telik. Mint mindig, az aktuális téma, információ feldolgozása alkotással zárul, ami ezen a napon egy-egy tütü. Ennek elkészítését a gyerekek többsége könnyen megérti és a nap folyamán különösebb felnőtt beavatkozás nélkül, egymást segítve „dolgoznak”. Törekszünk arra, hogy az utolsó napon, a tábor zárásaként, a feladat a gyerekeknek az önállóság, az önálló problémamegoldás élményét adja – amiben összegződik, kicsúcsosodik a heti folyamat.

A fiatalok a héten folyamán sok ismeretet, személyes tapasztalatot szereznek a kulisszák mögötti világról, a színházi látvány létrehozásán dolgozó emberek – köztük a tervezők – munkájáról.

A táborok évről évre újabb tematikával gyarapodtak, és próbáltunk izgalmas helyszíneket keresni.  Jártunk a Bajor Gizi Színész Múzeumban, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, A Goldberger Textilipari Gyűjteményben.

Úgy tűnik, hogy a következő tematikák maradtak meg végleg:

  • Jelmeztitkok
  • Marie Antoinette, a trendi királyné
  • Kék tábor
  • Viktória, Európa nagymamája
  • Makettezés
  • Ismerkedés a varrógéppel ill. haladóknak ruhakészítés

Marie Antoinette életéről szóló táborunk célja egy konkrét korszakkal való ismerkedés, és egy nagyon fiatalon férjhez adott ifjú hölgy életének a megértése, miközben kis rokokó ruhát varrunk és jelmezt, sőt parókát tervezünk az Éj királynőének, Mozart Varászfuvolájához. Viktóriai királynő életévek foglakozó hét is sok érdekes mesterséget érint, pl. a selyemvirág – készítőkét vagy a kesztyűsökét. A Goldberger csalás régi, óbudai házában a textilfestésé a főszerep. Makettet készíteni és tervezni is nagyon izgalmaz feladat, érinti a díszlettervező munkáját, de a parkettásét, a kárpitosét is amikről szintén beszélgetünk a folyamat részeként.

Mágia – 2 órás rövidebb foglalkozások tanév közben

Az első táborok után felmerült az igény, hogy évközben is találkozzunk. Hanna és Gina ott voltak az első Katonás vasárnapi foglalkozáson, amely a japán kimonóról szólt, tartottunk kimonó bemutatót és az információkat egy japán játék, a kokeshi baba elkészítésével dolgoztuk fel. Ezzel elkezdődtek a hétvégi workshopok, havonta egyszer. Sokféle tematikát kipróbáltunk, haladtunk ősi kultúrák viseletei szerint, a Nagy Francia Enciklopédia kézműves szócikkei szerint, érdekes népi öltözékeket vizsgálva, készítettünk makettet, de legjobban egy népszerű mese, a Harry Potter tárgyait szeretik a gyerekek. Mivel piaci alapon működünk, fejet kellet hajtanunk a piac elvárásainak.

Azóta vasárnaponként mágikus kellékeket gyártunk a Katonában. Hanna és Gina az összes kísérletet végig „kézműveskedte” velünk.

Műhely

Időközben a KreaTournak olyan nagy eszköz és anyagkészlete halmozódott fel, hogy szüksége lett egy saját műhelyre. Itt van a legnagyobb lehetőség a szabad alkotásra, lévén minden rendelkezésre áll azonnal, csak le kell venni a polcról. A műhely mégis leginkább a tematikus ruhatervezés terepe lett.  Természetesen itt sem tudtuk kikerülni a fiatalok Harry Potter mániáját. Van egy kis próbababánk és úgy tervezünk rá ruhát, hogy mindig van egy témánk inspirációként. Ez lehet Klimt festészete, a szoknyás férfiak, Tutanhamon sírjának felfedezése, ősi tradicionális ruhák, mesék, híres divattervezők… stb.

Ilyenkor a gyerekek a tervezés mellett a kézi öltéseket gyakorolják és 3D-ben való gondolkodását. Itt lehet meg tanulni varrógéppel varrni, itt tudunk régi tradíciókat feleleveníteni, hőlégballont, makettet készíteni, cosplay vagy saját tervezésű ruhát, kabátot varrni. És rendszeresen újrahasznosítunk – kidobásra ítélt színházi és filmes varrodai textilt használunk.

A legnagyobb meglepetést azok a projektek okozták, amikor gyereke a saját kérésükre történelmi ruhákat készítettek, szabtak -varrtak. A ruhák hónapokig készültek, töretlen kitartással, szorgalommal.

Réka szeptembertől-májusig a KreaTour műhelyében varrta a waldorfos éves munkáját, egy reformkori ruhát – amit Sisi inspirált.

Jázmin a Marie Antoinette életéről szóló tábor után döntött úgy, hogy készít magának egy rokokó ruhát.

Rozi pedig a Viktória, Európa nagymamája című táborban kezdett el egy burmai kislánynak – aki 1851-ben Londonba érkezik a Világkiállításra a király követségével – ruhát tervezni a Viktória & Albert Múzeum-ban található korabeli akvarellek alapján, amelyek a burmai tisztviselők ruháit ábrázolja. Ebből a végén lett egy saját, teljes öltözet.

A lányok ilyenkor nem pályaorientáción vagy varrótanfolyamon vesznek részt, ez inkább amolyan szabad alkotás, amihez nem ecsetet, festéket, vagy agyagot használunk hanem tűt, cérnát ollót, varrógépet…és persze a kreativitásunkat. Az első fázis, a saját döntés, terv – a legfontosabb része a folyamatnak, a KreaTour a műhelyben csak asszisztál a fiataloknak, akik szinte mindent maguk kiviteleznek. Persze egy kamaszlánynak még nem kell értenie a szabáshoz, hisz az egy komoly szakma, a divatlapok szabásmintáit a át tudják alakítani a saját terveik szerint. Közben megismerkednek a kézi öltésekkel, a varrógép-, és a különböző eszközök használatával.

Hanna pedig már képes önállóan kivitelezni egy általa kicsiben megálmodott Marvel karaktert. Ki tudja szabni a gloknis szoknyát, övet, topot, palástot – érti már az egyszerűbb darabok szerkezetét, géppel nagyon biztosan varr, habár nem szeret. Jobban szeret kézzel öltögetni.

A műhelyben minden varrógép különböző, szándékosan. Így a gyerekek több típuson is gyakorolhatnak, ami magabiztosabbá teszi őket a gépek működésnek megértésében.

Nagy hangsúlyt fektetünk arra is, hogy a szülők belelássanak a munkánkba, ezért néha tartunk nyílt napokat ahol az anyukák, (a Katonában az apukák is) együtt alkothatnak a fiatalokkal. Természetesen ebből a Mókából Hanna anyukája, Móni és Gina anyukája Orsi sem maradhatott ki. Az anya- lánya workshopok nagyon népszerűek.

KreaTour-box

A covid alatt bezártság eredménye a  KreaTour-box. Ebből a dobozból otthon is lehet ruhácskákat készíteni. Az kivitelezéshez a KreaTour Youtube csatornáján találhatóak a videók, a gyerekek ebből tudják összeállítani a kollekciókat. A dobozok 3 ruhát rejtenek, kiszabva és mindig tematikusan, azaz valami téma köré rendezve. Fogalmaztuk már meg a telet, a dzsungelt ruhákban, jártunk már egy 30-as évekbeli Oscar-díj gálán, a doboz az estélyi ruhán kivül a másnapi hajókázás sportosabb szettjét és egy korabeli fürdőruhát is tartalmazott. Volt témánk már egy bohókás esküvő és a az aktuális box a 20.század eleji divatreformokról szól.  A dobozzal a vidéki, külföldi gyerekek otthonaiba is eljutunk, olyanokhoz, akik nem tudnak résztvenni a budapesti foglalkozásokon. A KreaTour-box népszerűsítésében is részt vett Hanna, mert a dobozokat mindig a gyerekek ajánlják, velük vesszük fel a népszerűsítő videókat.  Természetesen minden kép és hanganyagot egyeztetünk a szülőkkel.

Rendezvények, iskolák, fesztiválok – azaz Tour

A KreaTour családi rendezvényekhez, kiállításokhoz, születésnapokhoz, jeles eseményekhez is sokszor kapcsolódik, és a témához illő workshopokat tart . Többek között bevirágoztuk a Gyerek Szigetet a koszorúinkkal, a tütü-készítő foglalkozásunk már a Nemzeti Táncszínházban is elérhető a gyerekek számára, a Pesti Vigadóban is többször jártunk, készítettünk már táncrendet a báli időszakban és öltöztettük Feszl Frigyes lányát a korabeli divat szerint egy papír öltöztetős babán. A Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumában ünnepeltük már Budapest szülinapját és a Giro kiállításon is hamarosan fonalgrafikázunk, küllőt gombkötünk. És az megfordulunk általános iskolákban, legutóbb a Fürkész suli technika óráit tartottuk a 7.osztálynak, ahol cipőben fogalmaztuk meg a természetet, állatokat, növényeket, a környezetünket. A híres izraeli kortárs cipőtervező – Kobi Levi munkáiból inspirálódtunk.

Az KreaTour az évek során a gyerek igényei szerint fejlődött, sok esetben az ő kéréseik hívták elő a következő „szolgáltatást”. A KreaTour leginkább a gyerekek szabadidejét igyekszik hasznossá tenni, a műhelyben már személyre szabottan foglalkozni velük, megfelelő szintű kihívások elé állítani őket, hogy a saját szintjükön használhassák, megélhessék kreativitásukat. A folyton barkácsoló, bütykölő, kézműveskedő gyerekekből nem biztos, hogy művész, kézműves lesz felnőtt korában, nem biztos, hogy pont abban lesznek kiválóak, amiben elmerülnek gyermekként. De a kreativitás transzfer-elméletét igazolja, hogy a gyermek itt sajátítja el a rendszerszintű ismeretszerzés képességét, és megfelelő rugalmasság mellett ez a rendszer átvihető más területekre. Csíkszentmihályi Mihály kutatásai szerint minden felnőtt korában kreatív tudós vagy művész, gyermekkorában elmélyülten foglalkozott valamivel, ami nem feltétlenül ugyanaz, mint a felnőttkori tevékenység.

A KreaTour abban segíti a fiatalokat, hogy – mindenféle elvárás nélkül – kipróbálhassák magát olyan területeken, alkotó folyamatokban, amelyet a színházi háttérszakmák kínálnak. Minél nagyobb teret kíván biztosítani az egyedi alkotóképességnek, amire leginkább a műhelyben van lehetőség.

A műhelyben megfordulók többsége általában kicsit kilóg a közoktatás keretei közül, nevezhetnénk a gyerekeket nonkonformistáknak is, ami úgyszólván alapvető, hiszen a kreatív látásmód egyik alapja az eredetiség, a sablonokon való túllépés. A kreativitás egy gondolkodásmód, problémamegoldó, alkotó képesség, az élet bármely területén jól kamatoztatható és a hozzánk járó gyerekek ezt, az érdeklődésüknek megfelelő tevékenységen keresztül gyakorolják.  Hannában (16) például még nincs semmiféle vágy arra, hogy ruhákkal foglalkozzon, művész legyen, esetleg valami manuális tevékenységet válasszon.

A KreaTour módszere a színházi nevelés egyik alternatívája lehet, mely még keresi a pontos helyét egy olyan közegben, ez elmúlt 5-10 évben sokat változott, ahogy a színház is. Egy általános iskolás korú gyerek még rugalmas, más a kockázatkezelése, könnyebben bevonódik teljes személyiségével egy előadásba vagy egy alkotói folyamatba. A közeljövőben a KreaTour gyerekekkel szeretne díszletet, jelmezt tervezni a korosztálynak szóló előadáshoz.

Ha tetszett a cikk kérjük ossza meg másokkal is!

Korábbi bejegyzések

Táborok

A KreaTour táboraiban a gyerekek izgalmas történelmi, kulturális információkat öltenek formába, arra alkotnak, terveznek, varrogatnak, azokból inspirálódnak. A budapesti Katona József Színházban 2013-ban tartottuk az első napközis…

Képzelet és kreativitás

Sok helyen lehet ma megtanulni varrni, illetve géppel varrni, rengeteg varrótanfolyam, alkotóműhely létezik gyerekeknek. Ezek csuda jó dolgok. Ezért mi nem is foglalkozunk ilyesmivel, illetve másként.A KreaTour…